INTEGRITETSPOLICY

INTEGRITETSPOLICY

  1. Inledning

ATÈLLE.SE värnar om din personliga integritet. Våra besökares och kunders förtroende är viktigt för oss, och därför följer ATÈLLE.SE denna integritetspolicy som i sin tur följer tillämplig dataskyddslagstiftning. Här får du information om hur ATÈLLE.SE samlar in och använder dina personuppgifter. Policyn beskriver även dina rättigheter gentemot ATÈLLE.SE och hur du kan utöva dina rättigheter. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss om du har några frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Kontaktuppgifterna vid frågor hittar du nedan under rubriken ”Kontaktuppgifter till ATÈLLE.SE”.

Integritetspolicyn gäller personuppgifter som samlas in via ATÈLLE.SE hemsida. Den gäller även personuppgifter som du registrerat som medlem i vårt lojalitetsprogram (”ATÈLLE.SE”) och i förekommande fall vid behandling av personuppgifter i fysisk butik.

Utöver denna policy gäller köpvillkor för inköp på ATÈLLE.SE och medlemsvillkor för ATÈLLE. Denna integritetspolicy kan komma att uppdateras, och du hittar den senaste versionen av integritetspolicyn på webbplatsen.

Notera att integritetspolicyn inte tillämpas på personuppgifter som du lämnar till någon av våra samarbetspartners (t.ex. genom att du har klickat på en länk till någon av våra samarbetspartners i samband med ett erbjudande). Vi tar inget ansvar för den personuppgiftsbehandling som utförs av våra samarbetspartners.

  1. Vem är ansvarig för dina personuppgifter?

ATELLE.SE är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter hos ATELLE.SE

  1. Personuppgifter som vi samlar in från dig

Vi kan samla in olika typer av personuppgifter om dig i samband med att du besöker våra webbsidor, beställer våra produkter, köper våra produkter i ATÈLLE.SE fysiska butiker, använder våra tjänster, registrerar dig som medlem i ATÈLLE Club, kontaktar vår kundservice, deltar i våra event eller vid andra kontakter med oss. För att säkerställa din identitet, t.ex. för att uppdatera dina uppgifter i vårt medlemsregister, använder vi i första hand dina kontaktuppgifter såsom e-post, medlemsnummer eller telefonnummer. Om identifiering på detta sätt inte är möjlig, behandlar vi istället din personbeteckning för att säkerställa att din postadress är korrekt i vårt medlemsregister. Vi anser att identifiering är nödvändigt för att säkerställa att värdehandlingar, som t.ex. bonuscheckar, inte hamnar i fel händer utan används av rätt person.

 

Med personuppgifter menas varje upplysning som avser en levande fysisk person. Det kan till exempel handla om namn, adress, e-post och liknande.

4. När vi säger att vi behandlar personuppgifter

Med "behandling av personuppgifter" menar vi varje åtgärd som vi vidtar med personuppgifterna, som till exempel att samla in information, registrera och strukturera denna, använda, utlämna och liknande.

5. Personuppgifter som samlas in från annan källa

Förutom personuppgifter som du själv lämnar till oss eller som vi har samlat in baserat på hur du använder våra tjänster eller baserat på dina köp, kan vi i vissa fall samla in personuppgifter från andra källor. Detta kan inkludera uppdatering av adressuppgifter från folkbokföringsregistret genom ackrediterad leverantör. Vidare kan vi, efter ditt samtycke, använda oss av annonsnätverk, mätverktyg eller företag som hjälper oss att förstå användarbeteende och preferenser. Se mer information i vår Cookiepolicy.

Nedan ser du vilka personuppgifter vi samlar in om dig och från vilken källa vi har hämtat uppgifterna:

Källa för insamling Typ av personuppgifter Syfte
Offentliga adressregister eller upplysningsföretag Namn och folkbokföringsadress Försäkra att vi har rätt adressuppgifter till dig

6. Vilka personuppgifter samlar vi in, varför vi använder dina personuppgifter och hur länge vi sparar dem

Ändamål och laglig grund

Personuppgifterna som vi har samlat in om dig används för olika ändamål. I detta avsnitt förklarar vi varför vi använder dina personuppgifter, ger exempel på behandlingar som vi utför för att uppfylla ändamålet och vilken laglig grund vi baserar behandlingen på.

Lagring

Allmänt sett sparar vi dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de ändamål för vilka vi samlade in dem. Uppgifterna kan också komma att sparas under den tid som krävs enligt tillämplig lag. För oss är det viktigt att du vet hur länge vi behåller dina personuppgifter. I tabellerna under punkt 5.1–6.2 nedan förtydligar vi hur länge dina uppgifter sparas.

Särskilt om personnummer

Vi behandlar ditt personnummer endast när det är motiverat för att säkerställa din identitet och uppdatera medlemsregister med din postadress. Användning av personnummer för säker identifiering är den enda garantin för att värdehandlingar, såsom bonuscheckar, inte hamnar i fel händer utan används av rätt person. I den mån det är möjligt, använder vi istället dina kontaktuppgifter, såsom e-postadress, medlemsnummer eller telefonnummer, för att minska användningen av personnummer.

 

Särskilt om skyddad identitet

För medlemmar med skyddad identitet görs inga postala utskick från oss.

5.1 Köp och beställning

För att du ska kunna köpa och beställa produkter av oss behöver vi behandla dina personuppgifter. För detta ändamål kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet:

a) För att administrera ditt köp och beställning.
b) Vi levererar din produkt eller tjänst (inklusive kommunikation med dig rörande din leverans).
c) Vi bekräftar din identitet och verifierar dina person- och kontaktuppgifter.
d) Vi administrerar din betalning med hjälp av vår betalpartner.
e) Vi administrerar och kommunicerar med dig i händelse av reklamations- och garantiärenden som rör ditt köp.

Laglig grund: Köpavtalet som vi har ingått med dig.

Kategorier av personuppgifter:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-post, adress och liknande som du valt att lämna)

Mottagare av personuppgifter:

Systemleverantörer för CRM-system och ärendehantering, samt systemleverantören för e-handelsplattformen, samarbetspartners som hanterar betalning och leverantörer av adressuppgifter.

Lagringstid: Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om senast 24 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden.

5.2 Erbjuda och underlätta köp och beställningar i våra digitala kanaler

För att du ska kunna genomföra köp och beställningar på ATELLE.SE samt för att vi ska kunna underlätta detta för dig, behöver vi behandla dina personuppgifter. För detta ändamål kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

 

Behandlingar som utförs för ändamålet
a) Funktioner som underlättar dina köpbeslut (t.ex. visar vi andra kunders recensioner för att ge dig information om vad andra tyckte om en specifik produkt).
Laglig grund: Vårt berättigade intresse av att göra det möjligt för dig att genomföra köp och beställningar på ATELLE.SE. Notera att nödvändiga cookies alltid är aktiva och kräver inget samtycke från dig.

Kategorier av personuppgifter:
• Namn
• Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail och liknande som du valt att lämna)
• Köphistorik

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantörer av CRM-system, ärendehantering och e-handelsplattformen samt leverantör av verktyg för kundrecensioner.

Lagringstid: Dina personuppgifter bevaras för en tid om senast 24 månader från din senaste aktivitet. Med aktivitet menas att du har gjort något köp eller annan interaktion, t.ex. klick i e-post eller varit aktiv i ATELLE.


Kundserviceärenden
Vi gör alltid vårt bästa för att ge dig så bra service som möjligt vid alla kontakter med oss. Kontaktuppgifter till vår kundservice hittar du längst ner i denna integritetspolicy. För att kunna hantera ditt ärende behöver vi behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet
a) Vi kommunicerar med dig och besvarar dina frågor som du skickar till oss via telefon, e-post eller i digitala kanaler.
b) Vi spelar in telefonsamtal när du kontaktar vår kundservice i kvalitets- och utbildningssyfte. Inspelningar kan också användas för att utvärdera vår kundservice samt för att följa upp enskilda kundserviceärenden.
c) Vi bekräftar ditt namn och kontaktuppgifter.
d) Vi utreder dina klagomål- och supportärenden. Ett supportärende kan t.ex. gälla teknisk support.
e) Vi hjälper dig att sätta ihop en varukorg som du sedan ansvarar för att slutföra.

Laglig grund: Vårt berättigade intresse av att kunna administrera ditt kundtjänstärende samt av att kunna utvärdera och följa upp våra kundserviceärenden.

Kategorier av personuppgifter:
• Namn
• Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail och liknande som du valt att lämna)
• Ljudupptagningar

Kontaktuppgifter till kundservice:
E-post: kundservice@atelle.se

 

Mottagare av personuppgifter
Systemleverantörer för CRM-system och ärendehantering samt systemleverantören för e-handelsplattformen.

Lagringstid
Kundserviceärendet sparas 24 månader efter att ärendet avslutats. Inspelningen av samtalet till Kundservice sparas i 12 månader efter att ärendet har avslutats.


Marknadsföring och kommunikation inkl. profilering
För att du ska kunna få ta del av våra senaste erbjudanden och nyheter kan vi marknadsföra och skicka kommunikation om våra produkter och vårt företag i olika kanaler, t.ex. genom e-post, sms, olika typer av annonsering eller genom inspirationsbilder i sociala medier. För att kunna marknadsföra oss behöver vi ibland behandla dina personuppgifter.

Vidare använder vi oss av annonsnätverk, mätverktyg eller företag som hjälper oss att förstå användarbeteende och preferenser. För vissa ändamål utför vi analyser och tar fram underlag baserat på våra kunders personuppgifter och gör kundspecifika analyser, s.k. profilering. Detta gör vi för ändamålen att kunna marknadsföra företaget och företagets produkter och tjänster samt utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system eller lämna förmåner och erbjudanden till våra kunder och ge våra kunder en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster.

Uppgifterna kan vara relaterade till hur du använder våra webbsidor och andra digitala kanaler (t.ex. vilka sidor och delar av sidor du besökt och vilka sökningar du gjort), din köp- och orderhistorik, ålder, bostadsort, personliga val i atelle (t.ex. hudton, hudtyp, ögonfärg, hårtyp och hårfärg), tekniska inställningar samt platsinformation från dina mobila enheter (t.ex. mobiltelefon eller surfplatta) eller resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar. Vi kan också komplettera våra uppgifter med uppgifter från andra källor (t.ex. andra företag) för att få en så bra bild av dina intressen och preferenser som möjligt.

Kom ihåg att du alltid har rätt att invända mot vår marknadsföring. Det kan du göra direkt i våra utskick genom vår avregistreringslänk eller genom att kontakta oss (du hittar våra kontaktuppgifter under rubriken ”Kontaktuppgifter till ATELLE”). Om vår marknadsföring visas i sociala medier kan du ange dina preferenser direkt i den sociala medieplattformen, t.ex. via dina inställningar eller i samband med det relevanta inlägget.

För det här ändamålet kan vi använda oss av marknadsföringscookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

 

Om du är medlem i ATELLE Club:
a) Vi erbjuder dig personliga förmåner i form av bonuscheckar och rabatter, generella och personliga erbjudanden. För detta ändamål utför vi analyser baserade på dina eller andra kunders uppgifter.

Laglig grund:
För vår användning av marknadsföringscookies är vår lagliga grund ditt föregående samtycke. För övrig personuppgiftsbehandling stödjer vi oss på följande lagliga grunder:

  • Om du är kund eller medlem hos ATELLE: Ditt samtycke till Medlemsvillkoren.
  • Alternativt: Om du inte är kund hos ATELLE: Ditt samtycke.

Kategorier av personuppgifter:
• Namn
• Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail, adress och liknande som du valt att lämna)
• Köphistorik
• Uppgifter om hur du använder ATELLE


webbsidor och andra digitala kanaler
• Köp- och orderhistorik
• Tekniska inställningar
• Köp- och användargenererade data (som klick- och besökshistorik)
• Resultat från kundnöjdhets- och marknadsundersökningar

 

Mottagare av personuppgifter:
Marknadsföringspartners och marknadsföringskanaler (t.ex. sociala medier och sökmotorer), systemleverantörer för CRM-system och ärendehantering, systemleverantören för e-handelsplattformen, leverantörer av externa informationstjänster, samt leverantörer av adressuppgifter samt tryck och distribution.

Lagringstid:
Dina personuppgifter bevaras som längst för en tid om 24 månader från din senaste aktivitet. I annat fall behandlar ATELLE personuppgifter som är registrerade för direktmarknadsföringen till dess du avregistrerar dig, återkallar eventuellt lämnat samtycke eller meddelar ATELLE att du inte längre vill motta direktmarknadsföring. Det kan du göra genom att kontakta ATELLE


kundservice eller som medlem via Mina Sidor på atelle.se.

 


5.5 Tillhandahålla tjänster i våra digitala kanaler
Vi behandlar dina personuppgifter för att du ska kunna använda våra digitala tjänster (t.ex. vår webbplats). För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
a) För att våra digitala tjänster (t.ex. atelle.se) ska fungera tekniskt och för att kunna leverera funktioner som du begär åtkomst till.

Laglig grund:
Vårt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla våra digitala tjänster.

Kategorier av personuppgifter:
• Namn
• Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail och liknande som du valt att lämna)

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantören för e-handelsplattformen.

Lagringstid:
Dina personuppgifter bevaras under den tid som du använder den digitala tjänsten och senast för en tid om 24 månader därefter.


5.6 Personligt anpassad upplevelse av våra tjänster
Vi kommer alltid att göra vårt bästa för att anpassa våra kanaler utifrån vad vi tror att du tycker om. För att kunna anpassa våra kanaler efter dig behöver vi behandla dina personuppgifter. För det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för personalisering. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
a) Vi sparar din köp- och browsinghistorik för att skapa ett mer personaliserat innehåll. Exempelvis genom att visa relevanta produktrekommendationer, skicka intressebaserade artiklar, ge förslag på shoppinglistor eller andra liknande åtgärder för att göra din användning och upplevelse av våra tjänster så bra och smidig som möjligt. Dessutom kan vi hjälpa dig att påminna om kvarglömda/övergivna varukorgar.
b) Vi ger dig möjlighet att göra en hudvårdsanalys och få relevanta produktrekommendationer baserat på ditt resultat.

Om du är medlem i ATELLE Club gäller även informationen i punkt 6.2 Medlemsförmåner. För detta ändamål utför vi analyser baserade på dina eller andra medlemmars uppgifter.

 

Laglig grund:
För vår användning av cookies för personalisering är vår lagliga grund samtycke. För övrig personuppgiftsbehandling stödjer vi oss på följande lagliga grunder:

  • Om du är medlem i ATÈLLE Club: Avtalet som vi har ingått med dig om medlemskap i ATÈLLE Club (medlemsvillkoren).
  • Om du är kund eller gäst hos ATÈLLE: Ditt samtycke.
  • Behandling b: Vårt berättigade intresse av att ge dig en personligt anpassad upplevelse genom att ge dig produktrekommendationer baserat på ditt resultat i hudvårdsanalysen.

Kategorier av personuppgifter:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail och liknande som du valt att lämna)
  • Personnummer om man är medlem
  • Kön om angivet av dig
  • Köphistorik
  • Köp- och användargenererade data (exempelvis klick- och besökshistorik)
  • Profilbild

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantören för CRM-system och systemleverantören för e-handelsplattformen, systemleverantör för hudvårdsanalystjänst, rekommendationsmotorer samt systemleverantören för riktad kommunikation kopplat till din e-handelsupplevelse och leverantör av externa informationstjänster.

Lagringstid:
Dina personuppgifter bevaras för en tid om senast 24 månader från din senaste aktivitet. Med aktivitet menas att du har gjort något köp eller annan interaktion, t.ex. klick i e-post eller varit aktiv i ATÈLLE tjänster.
Behandling b: Dina personuppgifter raderas när hudvårdsanalysen är utförd.


5.7 Tävlingar och event
Ibland vill vi anordna tävlingar och ge våra kunder möjlighet att vinna fina priser. Vi kan även anordna events. I samband med detta kommer vi att behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
a) Vi kommunicerar med dig som deltar i våra tävlingar när det behövs för tävlingens genomförande.
b) Vi utser vinnare och förmedlar vinster som gäller för tävlingen.
c) Vi kommunicerar med dig innan och efter ett event. I dessa fall kan vi skicka bekräftelse på anmälningar, information om eventet som du behöver veta om, frågor eller utvärderingar.
d) Vi bekräftar din identitet och ålder för att säkerställa att personen är myndig.

Laglig grund:
Vårt berättigade intresse av att kunna genomföra och administrera våra tävlingar och event.

Kategorier av personuppgifter:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail, adress och liknande som du valt att lämna)
  • Ålder
  • Lämnade uppgifter i samband med tävlingen

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantören för CRM-system samt vald tävlingskanal (t.ex. sociala medier), samarbetspartners för den specifika tävlingen/eventet, t.ex. make-up artister eller varumärken.

Lagringstid:
Uppgifterna som lämnats i samband med tävling raderas senast 3 månader efter tävlingen/eventets (inklusive eventuell utvärdering) genomförande. Notera att tävlingsbidrag som du lämnar kan sparas under en obegränsad tid enligt angivna tävlingsvillkor.


5.8 Bokningar av tjänster
Vi erbjuder dig som medlem eller kund att boka olika typer av skönhetsbehandlingar i vissa av våra butiker. I samband med detta kommer vi att behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
a) Vi tar emot din bokning (inkl. om- och avbokning).
b) Vi skickar ut en bokningsbekräftelse till dig (inkl. om- och avbokningsbekräftelse).
c) Vi kommunicerar med dig kring din bokning.
d) Utförandet av skönhetsbehandling.

Laglig grund:
Avtalet som vi har ingått med dig.

Kategorier av personuppgifter:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail, adress och liknande som du valt att lämna)

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantören för bokningssystem och systemleverantör för CRM-system.

Lagringstid:
Om du är kund hos oss: Vi raderar dina personuppgifter 12 månader efter den senaste behandlingen är utförd.
Om du är medlem i ATÈLLE Club: Dina personuppgifter sparas tills du avslutar ditt medlemskap eller som längst för en tid om 24 månader från din senaste aktivitet. Med inaktivitet menas att du inte har gjort något köp eller annan interaktion, t.ex. klick i e-post eller varit aktiv i ATÈLLE tjänster under en period om 24 månader.


Nu är alla referenser uppdaterade till ATÈLLE. Hoppas det är som du önskade!


5.9 Uppfylla krav i rättsliga förpliktelser
I vissa fall kan vi behöva behandla personuppgifter om det finns särskilda skyldigheter i lag, t.ex. om vi upptäcker felaktigheter i produkter. Då kan vi behöva behandla dina personuppgifter för att kommunicera med dig för att säkerställa att vi tar ansvar för våra produkter. För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
Vi kan vara tvungna att behandla dina personuppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Kraven kan gälla vårt produktansvar eller säkerheten för våra produkter. I dessa fall kan vi behöva ta fram allmän kommunikation och information eller specifik information till dig om produktlarm och produktåterkallelser. Kraven kan också gälla våra skyldigheter enligt bokföringslagen eller penningtvättslagen eller för att förhindra missbruk såsom bedrägerier och identitetsskapningar.

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantören för CRM-system och systemleverantören för e-handelsplattformen, samt systemleverantören för riktad kommunikation kopplat till din e-handelsupplevelse.

Laglig grund:
För att uppfylla krav i rättsliga förpliktelser.

Kategorier av personuppgifter:
• Namn
• Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail, adress och liknande som du valt att lämna)
• Personnummer om det krävs enligt skyldigheterna
• Korrespondens med kund
• Köpinformation

Lagringstid:
ATELLE sparar uppgifterna i den mån vi är skyldiga att göra det enligt lag, förordning eller myndighetsbeslut.


5.10 Utveckla och förbättra vår verksamhet och våra produkter och tjänster
För att kunna se till att vi kan utveckla vår verksamhet och ligga i framkant vad gäller vårt erbjudande till dig kan vi använda personuppgifter för att ta fram analyser och liknande underlag i syfte att utveckla och förbättra vår verksamhet. För det här ändamålet kan vi använda oss av statistik- och analyscookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
a) Vi utvärderar, utvecklar och förbättrar företagets tjänster, produkter och system för kundkollektivet i stort.
b) Vi ger dig och andra kunder möjlighet att påverka vårt sortiment, t.ex. genom kund- och marknadsundersökningar.

Laglig grund:
För vår användning av statistik- och analyscookies är vår lagliga grund ditt samtycke. För övrig personuppgiftsbehandling stödjer vi oss på följande lagliga grund:
Vårt berättigade intresse av att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för att vi ska bli bättre och kunna erbjuda relevanta tjänster till dig som kund. Dessutom vill vi göra det enklare och mer säkert för dig att använda våra tjänster, produkter och system.

Kategorier av personuppgifter:
• Namn
• Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail och liknande som du valt att lämna)
• Korrespondens med kund
• Svar i kundenkäter
• Köp- och användargenererade data

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantören för CRM-system, systemleverantören för e-handelsplattformen, bolag inom koncernen, kundundersökningsföretag (både företag som gör undersökningar men också företag som tillhandahåller systemet för kundundersökningar) och leverantör av externa informationstjänster.

Lagringstid:
Dina personuppgifter bevaras som längst för en tid om 24 månader från din senaste aktivitet.

 

5.11 Säkerhetsarbete och för att förhindra missbruk eller förebygga, förhindra och utreda brott
Säkerhet är högt värderat hos ATELLE. För att uppfylla detta ändamål kan vi behandla dina personuppgifter. För din och våra medarbetares trygghet arbetar vi med säkerheten hos oss på vår webbplats och i våra butiker. Kamerabevakning i våra butiker sker för att förhindra, förebygga och utreda brott riktade mot oss eller våra kunder. Kamerabevakning sker endast i den omfattning det är tillåtet enligt gällande lagstiftning, t.ex. Kamerabevakningslagen (2018:1200). För det här ändamålet kan vi använda oss av nödvändiga cookies. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
a) För att förhindra missbruk av tjänst, förhindra olovlig inloggning samt förebygga och anmäla brott mot företaget.
b) För att utreda eller förhindra bedrägeri eller andra lagöverträdelser genom t.ex. kamerabevakning i våra butiker.
c) Vi vidtar åtgärder för att förhindra skräppost, phishing, trakasserier eller andra åtgärder som är förbjudna enligt våra användarvillkor.
d) Vi vidtar åtgärder för att skydda och förbättra vår IT-miljö mot angrepp och intrång.

Laglig grund:
Vårt berättigade intresse av att kunna tillhandahålla/använda säkra produkter och utreda misstänkta brott.

Kategorier av personuppgifter:
• Bild
• Namn och identifiering vid misstänkt brott
• Kontaktuppgifter, såsom e-mailadress
• IP-adress
• Videoinspelningar från kamerabevakning
• Köp- och användargenererade data

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantören för CRM-system, systemleverantören för e-handelsplattformen och system för ordereffekturering.

Lagringstid:
Dina personuppgifter sparas för en tid om senast 24 månader. Om du är medlem sparas dina personuppgifter för en tid om senast 24 månader från din senaste aktivitet. Med aktivitet menas att du har gjort något köp eller annan interaktion, t.ex. klick i e-post eller varit aktiv i ATELLE


tjänster. Inspelat material från kamerabevakning i butik sparas maximalt 30 dagar. Materialet kan sparas längre om det blir föremål för en polisanmälan och måste sparas under den tid som Polismyndigheten har behov av materialet.

 


6 Information för dig som är medlem i vår kundklubb
Det ska löna sig att vara medlem hos oss. Som medlem i ATELLE Club kommer du därför att få ytterligare förmåner och erbjudanden från oss. Detta betyder att vi kommer anstränga oss extra mycket för att se till att dina förmåner och erbjudanden anpassas särskilt till dig. I samband med detta behöver vi behandla dina personuppgifter.

6.1 För att kunna administrera ditt medlemskap
För att bli medlem i ATELLE Club behöver du ansöka om medlemskap. I samband med detta behöver vi behandla dina personuppgifter.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
a) Vi registrerar dig som medlem.
b) Vi kontrollerar din identitet och verifierar dina person- och kontaktuppgifter.
c) Vi säkerställer att dina personuppgifter är uppdaterade genom kontroll mot folkbokföringen.
d) Vi kommunicerar med dig om nyheter och uppdateringar som rör ditt medlemskap.
e) Identifiering med giltigt ID i butik.

Laglig grund:
Avtalet som vi har ingått med dig om medlemskap i ATELLE Club (medlemsvillkoren). Om du inte lämnar de personuppgifter som behövs för att fullgöra avtalet ifråga har ATELLE inte möjlighet att uppfylla åtaganden i förhållande till dig.

Kategorier av personuppgifter:
• Namn
• Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail, adress och liknande som du valt att lämna)
• Personnummer

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantörer för CRM-system och ärendehantering, systemleverantören för e-handelsplattformen, leverantörer av adressuppgifter samt tryck och distribution, offentliga adressregister eller upplysningsföretag samt systemleverantören för riktad kommunikation kopplat till din e-handelsupplevelse.

Lagringstid:
Dina personuppgifter sparas tills du avslutar ditt medlemskap eller som längst för en tid om 24 månader från din senaste aktivitet. Därefter måste du ansöka om nytt medlemskap om så önskas. Med inaktivitet menas att du inte har gjort något köp eller annan interaktion, t.ex. klick i e-post eller varit aktiv i ATELLE-tjänster under en period om 24 månader. Om du vill avsluta ditt medlemskap kommer vi att ta bort dina personuppgifter som är kopplade till ditt medlemskap senast 15 dagar efter att ditt medlemskap upphört.

6.2 Medlemsförmåner
Vi vill att du som medlem ska få det där lilla extra. Vi kommer därför alltid göra vårt bästa för att ge dig medlemsförmåner som vi tror att just du tycker om. För att kunna ge dig medlemsförmåner behöver vi behandla dina personuppgifter. För vissa behandlingar i det här ändamålet kan vi använda oss av cookies för personalisering. Läs mer om hur vi använder cookies i vår cookiepolicy.

Behandlingar som utförs för ändamålet:
a) Vi ger dig ett personligt anpassat innehåll, t.ex. genom att visa relevanta produktrekommendationer och skicka inspiration i vårt nyhetsbrev.
b) Vi skickar vår medlemstidning ATELLE Magazine.
c) Vi sparar din orderhistorik på Mina Sidor.
d) Vi bjuder in dig till event.
e) Vi ger dig möjlighet att registrera ett användarkonto på ATELLE community-plattform.
f) Vi ger dig möjlighet att delta i användartester och kundundersökningar.
g) Vi registrerar och beräknar din bonus baserat på dina köp eller din användning av våra digitala tjänster.
h) Vi administrerar och skickar ut bonuscheckar och bonusbesked.
i) Vi kommunicerar med dig kring dina förmåner och erbjudanden.

För dig som är medlem i ATELLE Club gäller även informationen i punkt 5.5 Personligt anpassad upplevelse av våra tjänster och punkt 5.3 Marknadsföring och kommunikation. För detta ändamål utför vi analyser baserade på dina eller andra medlemmars uppgifter.

Laglig grund:
För vår användning av cookies för personalisering är vår lagliga grund ditt samtycke. För övrig personuppgiftsbehandling stödjer vi oss på följande lagliga grund: avtalet som vi har ingått med dig om medlemskap i ATELLE Club (medlemsvillkoren). Om du inte lämnar de personuppgifter som behövs för att fullgöra avtalet har ATELLE inte möjlighet att uppfylla åtaganden i förhållande till dig.

Kategorier av personuppgifter:
• Namn
• Kontaktuppgifter (telefonnummer, e-mail och liknande som du valt att lämna)
• Personnummer eller identifiering (i butik)
• Användarnamn
• Köphistorik och betalningshistorik

Mottagare av personuppgifter:
Systemleverantörer för CRM-system och ärendehantering, e-handelsplattformen, community-plattformen, riktad kommunikation kopplat till din e-handelsupplevelse, kundundersökningar, samt leverantörer av adressuppgifter och tryck och distribution.

Lagringstid:
Dina personuppgifter sparas tills du avslutar ditt medlemskap eller som längst för en tid om 24 månader från din senaste aktivitet. Därefter måste du ansöka om nytt medlemskap om så önskas. Med inaktivitet menas att du inte har gjort något köp eller annan interaktion, t.ex. klick i e-post eller varit aktiv i ATELLE-community under en period om 24 månader. Om du vill avsluta ditt medlemskap kommer vi att ta bort dina personuppgifter som är kopplade till ditt medlemskap senast 15 dagar efter att ditt medlemskap upphört.

7 Hur vi lämnar ut dina uppgifter till andra företag
Ibland kan ATELLE behöva överföra eller dela dina uppgifter med andra företag. Detta kan vara när vi anlitar andra företag för att hjälpa oss med IT-system, community-plattform, marknadsföring, kundundersökningar, rekommendationsmotorer, informationstjänster, leveranser av adressuppgifter samt tryck och distribution eller lagring av personuppgifter (molntjänster). Dessa företag är personuppgiftsbiträden till oss och får bara lov att behandla dina personuppgifter enligt våra instruktioner.

Utöver detta kan vi också lämna ut dina personuppgifter till andra företag som kommer att vara självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter. Vi lämnar ut dina personuppgifter till följande kategorier av mottagare som är självständigt personuppgiftsansvariga:
• Tjänsteleverantörer för kommunikation
• Myndigheter
• Betaltjänstleverantörer
• Offentligt adressregister eller upplysningsföretag
• Samarbetspartners, t.ex. för ett specifikt event
• Marknadsföringskanaler (t.ex. sociala medier och sökmotorer)

Om ATELLE säljer eller köper verksamhet eller tillgångar kan vi komma att lämna dina personuppgifter till en potentiell säljare eller köpare av sådan verksamhet eller sådana tillgångar. Om ATELLE eller en väsentlig del av ATELLE-tillgångar säljs till ett annat företag kan personuppgifter om kunder komma att delas.

Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning för att vara säkra på att dina personuppgifter hanteras på ett säkert sätt vid överföring eller delning av personuppgifter med andra företag. Mer detaljerad information om kategorier av mottagare som får ta del av dina personuppgifter hittar du i tabellerna under punkterna 5 och 6.

8 Tredjelandsöverföringar
Vi behandlar som huvudregel dina personuppgifter inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES finns antingen beslut från EU-kommissionen om att det aktuella landet säkerställer en adekvat skyddsnivå, eller att ATELLE ser till att det finns lämpliga skyddsåtgärder som säkerställer att dina rättigheter skyddas. Exempel på lämpliga skyddsåtgärder är en godkänd uppförandekod eller ett avtal med standardavtalsklausuler som EU-kommissionen har beslutat om.

Om du vill ha mer information om de skyddsåtgärder som ATELLE har vidtagit eller information om var dessa gjorts tillgängliga kan du få detta genom att kontakta ATELLE på de sätt som anges under rubriken Kontaktuppgifter till ATELLE.

9 Dina rättigheter
När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter. Här följer en genomgång av vilka dessa rättigheter är, vad de innebär och hur du utövar dem.

Din rätt till tillgång
Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Din rätt till rättelse
Har vi inte dina senaste uppgifter eller behandlar vi felaktiga uppgifter om dig? Då kan du begära att dina personuppgifter rättas. Om du har ett användarkonto i ATELLE Club hos oss har du möjlighet att själv gå in och uppdatera dina uppgifter eller se din orderhistorik.

Din rätt till radering och begränsning
Du har rätt att begära att dina personuppgifter raderas eller begränsas, t.ex. om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning.

Din rätt att invända mot vår behandling (inklusive rätt att invända mot direktmarknadsföring och automatiserat beslutsfattande)
Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Det kan du göra genom att kontakta ATELLE Kundservice eller som medlem via Mina Sidor på atelle.se. Dina personuppgifter får inte behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta göra utskick till dig. Om du fortfarande vill ha utskick i vissa kanaler behöver du inte invända mot all typ av marknadsföring. I dessa fall kan du välja att endast få erbjudanden från oss i de kanaler som du själv väljer, t.ex. via e-post, men inte sms.

Du har rätt att invända mot ett beslut som har fattats genom automatiserad behandling när detta har rättsliga följder eller i betydande grad påverkar dig på liknande sätt. Detta gäller inte om beslutet t.ex. är nödvändigt för ingående eller fullgörande av ett avtal med dig (såsom vid kreditansökningar).

Din rätt att kunna återkalla ett lämnat samtycke
Har du lämnat samtycke till någon behandling som vi utför? I så fall har du rätt att när som helst återkalla detta. Det kan du göra genom att kontakta ATELLE Kundservice eller uppdatera dina val i vår samtyckeshanterare.

Din rätt till dataportabilitet
För den behandling som vi utför baserat på vårt avtal med dig eller om du lämnat ditt samtycke till en viss behandling kan du begära att få de uppgifter som du har tillhandahållit överförda till en annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering).

Din rätt att kunna lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten
Om du anser att vi hanterar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt har du också rätt att lämna in ditt klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.

Hur utövar jag mina rättigheter?
Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Du når oss på privacy@atelle.se.

10 Ändring av Integritetspolicyn
ATELLE förbehåller sig rätten att ändra denna Integritetspolicy. De aktuella villkoren finns tillgängliga på www.atelle.se/integritetspolicy.

11 Övrigt
All kommunikation och samtliga åtgärder som vi vidtar med anledning av dina rättigheter tillhandahålls kostnadsfritt. ATELLE förbehåller sig dock rätten att vid uppenbart ogrundad eller orimlig begäran antingen ta ut en skälig avgift för administrativa kostnader kopplade till begäran, eller att inte tillmötesgå begäran. Kontaktuppgifter till ATELLE framgår i Integritetspolicyns sista avsnitt.

12 Kontaktuppgifter till ATELLE
Har du frågor rörande vår hantering av dina personuppgifter, eller om du vill utöva några av dina rättigheter kopplade till vår hantering av personuppgifter, är du välkommen att kontakta oss enligt uppgifterna nedan. Du som inte längre vill motta utskick eller kommunikation kan när som helst som medlem logga in på Mina Sidor på atelle.se och avregistrera dig från utskick eller kontakta ATELLE Kundservice. Du kan även avregistrera dig i den kanal du fått kommunikation i.