Köpvilkor

Om ATÈLLE

ATÈLLE, som en del av ATÈLLE AB, är en av Nordens ledande skönhetskedjor och strävar efter att erbjuda våra kunder en förstklassig skönhetsupplevelse. Med ett noggrant utvalt sortiment av attraktiva varumärken inom doft, makeup, hudvård och hårvård, ser vi till att du alltid hittar det senaste och mest innovativa inom skönhetsvärlden.

Våra passionerade skönhetsexperter finns tillgängliga för att ge dig personlig rådgivning och hjälpa dig att hitta produkter som passar just dina behov och önskemål. Vi tror på att varje kund är unik, och därför erbjuder ATÈLLE ett modernt och internationellt koncept som kombinerar kvalitet och trendmedvetenhet.
Oavsett om du letar efter en ny favoritdoft, effektiva hudvårdsprodukter eller den perfekta makeupen, är ATÈLLE här för att inspirera och vägleda dig. Välkommen till en värld av skönhet och självkänsla!


Allmänt

Dessa köpvillkor gäller när du som konsument gör en beställning från ATÈLLE e-handel, www.atelle.se ("ATÈLLE e-handel"). Försäljning på atelle.se utförs av ATÈLLE AB. Genom att genomföra ett köp på atelle.se ingår du ett köpavtal med ATÈLLE AB och bekräftar att du är medveten om att du är bunden av dessa villkor samt vår Integritetspolicy, som du kan ta del av här [länk till integritetspolicy].

Vi strävar efter att erbjuda en smidig och trygg shoppingupplevelse. Genom att använda vår webbplats samtycker du till att följa de angivna villkoren, som är utformade för att skydda både dig som kund och vår verksamhet.
Observera att vi förbehåller oss rätten att ändra dessa köpvillkor när som helst.

Eventuella förändringar kommer att publiceras på webbplatsen, och det är ditt ansvar att hålla dig informerad om eventuella uppdateringar.
Om du har frågor angående dessa villkor eller din beställning, är du välkommen att kontakta oss på atelle@kundservice.com.


Ingående av avtal

För att handla på ATÈLLE e-handel måste du ha fyllt 18 år, inte stå under förmyndarskap och ha rättslig kapacitet att ingå avtal. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att kunna göra en beställning hos oss.
Avtalet mellan dig och ATÈLLE uppstår när du mottar en leveransbekräftelse från oss. Observera att avtalet endast omfattar de varor som bekräftas i leveransbekräftelsen. Vi förbehåller oss rätten att göra reservationer för eventuella leveransförseningar och slutförsäljningar. Vidare reserverar vi oss för tekniska fel, tryckfel och felskrivningar. Vi förbehåller oss också rätten att korrigera eventuella fel i prisinformationen både före och efter att beställningen har behandlats.


Leveranser och beställning

När du handlar för minst 299 kr, eller om du är en av våra guldmedlemmar, kan du välja ett leveransalternativ med fri frakt*. ATÈLLE förbehåller sig rätten att justera fraktkostnaderna när det behövs, och vi rekommenderar att du besöker vår webbplats [...] för att alltid vara uppdaterad om aktuella fraktkostnader och erbjudanden.

Nedan finner du de olika leveransalternativ som ATÈLLE erbjuder. Vilka alternativ som är tillgängliga för dig baseras på ditt postnummer och kan variera beroende på din plats. Vi strävar efter att leverera dina beställningar så snabbt och effektivt som möjligt, så att du kan börja njuta av dina produkter utan dröjsmål.




Instabox – leverans till förvaringsbox

Ditt paket levereras till en förvaringsbox, du kan välja vilken förvaringsbox du vill ha den levererad till i kassan. Du kan spåra ditt paket och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket ligger i Instabox-skåpet. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information om leveranssättet hittar du på www.instabox.se


Instabox – hemleverans


Ditt paket levereras hem till dig på vardagskvällar mellan kl 16-22. Du kan välja leveransdag i kassan när du lägger din beställning. Om du inte är hemma så kan du välja att paketet ska lämnas utanför din dörr, eller att Budbee ska komma en annan dag. Du ansvarar för leveransen från och med att paketet lämnats vid din dörr. Ditt postnummer som du anger i kassan avgör om du kan välja detta alternativ. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information hittar du på www.instabox.se


Budbee – hemleverans

Ditt paket levereras hem till dig på vardagskvällar mellan kl 16-22. Du kan välja leveransdag i kassan när du lägger din beställning. Om du inte är hemma så kan du välja att paketet ska lämnas utanför din dörr, eller att Budbee ska komma en annan dag. Du ansvarar för leveransen från och med att paketet lämnats vid din dörr. Ditt postnummer som du anger i kassan avgör om du kan välja detta alternativ. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information hittar du på www.budbee.com


Budbee – leverans till förvaringsbox

Ditt paket levereras till en förvaringsbox, du kan välja vilken förvaringsbox du vill ha den levererad till i kassan. Du kan spåra ditt paket och ett sms med öppningskod skickas när ditt paket ligger i Budbee-skåpet. Obs. BankID verifikation kan komma att krävas. Mer information om leveranssättet hittar du på www.budbee.com.


Postnord – leverans till brevlådan/dörren

Paketet levereras i din brevlåda, om det inte får plats levereras det vid din dörr eller hängs i miljöpåse på brevlådan/dörren. Du ansvarar för leveransen från och med att paketet lämnats vid din dörr.


Varor som är slut i lager


Om någon vara som du har beställt inte finns i lager när din beställning ska packas, kommer endast de varor som finns i lager att levereras till dig. Om du inte debiterades för frakt vid beställningstillfället, kommer du inte att debiteras för frakt när din order har uppdaterats.

Avisering

När din order har skickats från vårt lager får du ett mejl med information om detta, inklusive en spårningslänk. Om du är medlem i ATÈLLE kan du följa din order genom att logga in på "Mina Sidor" under Orderhistorik.

Om du väljer att få din order levererad till en av ATÈLLEs kommande butiker i Sverige bjuder vi alltid på frakten. För övriga leveransalternativ kan fraktpriserna variera, och aktuella priser framgår när du väljer fraktalternativ i kassan på ATÈLLE e-handel.

Ej uthämtade paket

Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället under en viss tid beroende på respektive leverantörs bestämmelser. Vi förbehåller oss rätten att fakturera dig en avgift på 150 kr om ett paket returneras till oss som outlöst. Vid leverans till en ATÈLLE-butik ligger paketet kvar i 7 dagar; därefter skickas det tillbaka till ATÈLLE e-handel. Har du betalat för din order men inte hämtat ut den, kommer du automatiskt att krediteras summan för varorna (men ej för fraktkostnaden) när vi hanterar din leverans.

ATÈLLEs rätt att neka beställningar

ATÈLLE förbehåller sig rätten att neka beställningar, exempelvis om rabattcheckar som du inte har mottagit direkt från ATÈLLE används vid en beställning, eller om varuprover beställs upprepade gånger under ett visst belopp.

Order- och leveransbekräftelser/kvitto

När du slutför en beställning får du en orderbekräftelse via e-post. Om du inte mottagit en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att din e-postadress är korrekt och kontakta vår kundservice på atelle@kundservice.com så skickar vi om bekräftelsen. När varorna skickas från ATÈLLEs e-handelslager får du även en leveransbekräftelse/kvitto via e-post. Avtalet om leverans av dina beställda produkter träder i kraft när du mottar en leveransbekräftelse.

Force Majeure

ATÈLLE är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som vi inte kan övervinna, eller om fullgörelsen skulle kräva uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att ATÈLLE fullgör köpet. Kunden har inte rätt till ersättning för den skada som uppstår på grund av ATÈLLEs dröjsmål eller fel, om detta beror på ett hinder utanför ATÈLLEs kontroll, vilket ATÈLLE inte skäligen kunde förväntas ha beaktat vid köpet och som ATÈLLE inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Ångerätt

Du har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar* vid köp på ATÈLLE.SE
Ångerfristen börjar gälla från det datum då du eller en representant tar emot produkten.

För att ångerrätten ska kunna tillämpas måste varan returneras i sin obrutna förpackning och i övrigt vara oanvänd och oskadad.
Observera att vissa produkter av hygienskäl är undantagna från ångerrätten.
Produkter med brutet emballage eller annan bruten plombering omfattas inte av ångerrätten av hälsoskäl.

För att utnyttja ångerrätten, vänligen kontakta oss via e-post på kundservice@atelle.se

Nyttjande av ångerrätten

Det enklaste sättet att ångra en vara är att kontakta ATÈLLE direkt. Vid retur till vår e-handel bekostas returen av kunden. Om du vill skicka tillbaka varan till ATÈLLE e-handel uppmanar vi dig att kontakta vår kundservice via telefon eller e-post innan du returnerar varan. Du kan också använda den standardblankett för ångerrätt (se Ångerblankett).

Om du väljer att skicka tillbaka varan till ATÈLLE e-handel ska varan returneras inom 14 dagar från det datum då du meddelade oss om din ångerrätt. Returen bekostas av kunden.

Du får din återbetalning senast 14 dagar efter att vi har informerats om ditt beslut att ångra beställningen. Vi förbehåller oss rätten att avvakta med återbetalningen tills vi har mottagit varorna eller du har tillhandahållit bevis på att du har skickat tillbaka dem, beroende på vilket som inträffar först.

Notera att återbetalning alltid sker med samma betalningsmetod som vid det ursprungliga köpet. Om köpet gjordes med ett bankkort, kan återbetalning endast ske till samma bankkort. Detta påverkar inte dina rättigheter enligt lag.

ATÈLLE ansvarar inte för varan under den tid som den skickas tillbaka från kunden.

Byte

Som kund har du rätt att byta beställd vara inom 30 dagar* efter att du har mottagit varan. Byte av vara kan göras genom att kontakta vår kundservice. Tänk på att även ha med dig en kopia av din leveransbekräftelse/kvitto som du mottagit via e-post. Byte kan inte göras via ATÈLLE e-handel. Se särskilda villkor för rea- och utförsäljningsvaror.

För att byta varan mot en annan vara ska den återlämnas i obruten förpackning och vara oanvänd samt oskadad. Av hälso- och hygienskäl omfattas inte varor med brutet emballage eller annan bruten plombering.

Om du har använt en bonuscheck för varan som du vill byta kommer bonuschecken att gälla även för den nya varan.

Om du har använt en rabattkupong vid köpet av varan som du väljer att byta, kommer kupongen dock inte att gälla för den vara du byter till.

Presentkort kan inte bytas eller återköpas.

Se särskilda villkor för rea- och utförsäljningsvaror*.

*För julhandeln gäller förlängd bytesrätt t.o.m. 24 januari 2024 för köp genomförda mellan 16 oktober och 24 december 2023.

Rea- och utförsäljningsvaror

Vid köp av rea- och utförsäljningsvaror gäller inte bytesrätt eller retur via ATÈLLE. Ångerrätten enligt distansavtalslagen gäller i 14 dagar från uthämtningsdagen och bekostas av kunden.

ATÈLLE ansvarar inte för varan under den tid den skickas tillbaka av kunden med anledning av ångerrätt eller reklamation. Var noga med att skicka tillbaka varan som ett paket och behåll sändningsnumret tills du har blivit återbetalad eller kontaktad.

Reklamation

ATÈLLE säkerställer att varje beställning noggrant kontrolleras innan den skickas till kund. Om en vara trots detta skulle vara skadad eller felaktig vid ankomst, har du tre års reklamationsrätt från det datum du mottog varan. För att anmäla ett fel på en beställd vara bör du kontakta vår kundservice så snart som möjligt efter att du upptäckt felet. Du kan även nå oss via e-post.

Gåvor och varuprover vid köp

Vid retur av köpta varor ska även eventuella gåvor och varuprover som erhållits i samband med köpet returneras av kunden.

Fraktkostnader

Vid godkända reklamationer täcker ATÈLLE kostnaden för returfrakten. Om reklamationen inte godkänns, kommer du som kund att stå för returfrakten om du inte väljer att göra reklamationen direkt i närmaste ATÈLLE-lokal.

Allergisk Reaktion

Om du upplever en allergisk reaktion efter att ha använt en vara från ATÈLLE, rekommenderar vi att du kontaktar din läkare för råd. Du kan också nå vår kundservice för mer information. Observera att vi aldrig registrerar eller sparar hälsouppgifter.

Garanti på elprodukter

ATÈLLE erbjuder 2 års garanti på elprodukter. Om ett fel uppstår inom garantitiden anses det ha funnits vid köpet. För att reklamera en defekt elprodukt, kontakta vår kundservice.

Säker betalning

Att handla på ATÈLLE e-handel är både säkert och enkelt. Du kan välja mellan direktbetalning via bank, kortbetalning (Visa, Mastercard/Eurocard), Swish eller faktura/delbetalning via Klarna. Betalningar och återbetalningar hanteras av ATÈLLE. Mer information om betalningsalternativen finns under respektive rubrik.

Kortbetalning

Om du har ett bank- eller kreditkort kopplat till Visa, Mastercard/Eurocard, Electron, Maestro eller American Express kan du betala med detta kort. Vid val av kortbetalning reserveras beloppet på ditt kort vid beställningen, och betalningen genomförs först när varorna skickas.

ATÈLLE erbjuder de senaste systemen för säkrare betalningar via våra betalningsleverantörer. Du kan behöva aktivera säker betalning via din bank. Om ditt kortköp nekas, vänligen använd fakturabetalning eller kontakta din bank.




Betalning via Swish


För dig som är ansluten till Swish kan betalningen göras direkt från ditt bankkonto. Öppna Swish-appen och godkänn betalningen med ditt mobila Bank-ID. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto eller till ditt bank- eller kreditkort.

Faktura


Fakturan skickas via e-post från Klarna. Fakturan överlåts till Klarna AB, som utför en förenklad kreditprövning. För mer information om Klarnas fakturavillkor, vänligen besök deras webbplats.

Priser


Alla priser anges i svenska kronor och inkluderar moms, vilket framgår av din orderbekräftelse. Eventuella leveranskostnader tillkommer och redovisas på webbplatsen i anslutning till varorna. Om ett pris uppenbarligen är felaktigt är vi inte skyldiga att erbjuda det lägre priset.

ATÈLLE presentkort kan användas på vår e-handel och är giltiga i alla ATÈLLE-lokaler. Presentkort kan inte bytas mot kontanter. Vid retur av varor köpta med presentkort får du istället ett tillgodokvitto. Presentkortet är giltigt i två år från den dag det aktiverades.

Produktinformation och bilder

ATÈLLE strävar efter att tillhandahålla korrekt produktinformation. Vi rekommenderar att du alltid kontrollerar information och innehåll på förpackningen vid leverans, särskilt om du har allergier.

Observera att produktförpackningar kan variera och att färger kan se annorlunda ut beroende på din skärminställning. Om du har frågor om en produkt, tveka inte att kontakta vår kundservice.

Allt innehåll på atelle.se ägs av ATÈLLE eller dess licensgivare och skyddas av immaterialrättsliga lagar. Ingen del får kopieras eller användas utan skriftligt medgivande från ATÈLLE.

Bäst-före-datum

De flesta av våra produkter har en hållbarhetssymbol som visar hur länge produkten är hållbar efter att den har öppnats. Hållbarhetstiden påverkas av hur produkten förvaras och används. För att förlänga hållbarheten, använd alltid rena verktyg för applicering.

Tillämplig lag och tvist

Vid eventuella tvister följer ATÈLLE rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden. Du kan nå dem via www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm.

Du har även möjlighet att använda EU online plattform för tvistlösning på http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Dessa villkor ska tolkas enligt svensk lag och, där så är tillämpligt, avgöras av allmän domstol.

Ändringar av köpvillkor

ATÈLLE förbehåller sig rätten att ändra köpvillkoren. Eventuella ändringar meddelas på atelle.se. De aktuella villkoren finns alltid tillgängliga på vår webbplats.

Länkar på vår webbplats

Om atelle.se innehåller länkar till andra webbplatser eller material från tredje part, så har ATÈLLE ingen kontroll över detta innehåll och kan därför inte hållas ansvarig för eventuella skador eller förluster.

Kundservice

Vi välkomnar dig att kontakta vår kundservice med frågor angående köpvillkor eller för rådgivning kring val av produkter. Våra utbildade makeupartister och hudterapeuter är här för att hjälpa dig. Kontaktuppgifter till vår kundservice finns nedan.

Kundservice@atelle.se

Tillägg till Köpvillkor

Dropshipping-information

  1. Vad är dropshipping? Vi säljer vissa av våra produkter genom dropshipping. Det innebär att vi inte alltid har produkterna i lager hos oss. Istället beställer vi dem direkt från våra leverantörer, i detta fall främst från AliExpress, och AMAZON så snart en beställning görs.

  2. Leveranstider Eftersom produkterna skickas direkt från våra leverantörer i Kina kan leveranstider variera. För produkter som säljs genom dropshipping kan leveranser ta upp till 14-30 dagar. Vi strävar efter att informera dig om beräknade leveranstider vid beställningstillfället.

  3. Kvalitet och ansvar Vi arbetar endast med pålitliga leverantörer, men vi kan inte alltid garantera kvaliteten på alla produkter. Om en produkt visar sig vara defekt eller inte motsvara beskrivningen, vänligen kontakta vår kundtjänst så att vi kan hjälpa till att lösa problemet.

  4. Fraktkostnader Fraktkostnader kan variera beroende på produktens ursprung och leveransmetod. Vi informerar dig om eventuella fraktkostnader innan du slutför din beställning.

  5. Returpolicy Returer och byten kan hanteras annorlunda för produkter som säljs genom dropshipping. Vänligen kontakta oss för specifik information om hur returer ska hanteras för dessa produkter.